Datle Medjool

Datle patria medzi obľúbené pochúťky a to najmä v predvianočnom období, kedy sa objavujú na stoloch mnohých domácností. A to je trochu škoda. Keď vám prezradíme, čo všetko v sebe ukrývajú, veríme, že ich s chuťou zaradíte k pravidelnej konzumácii. Datle sú jedným z najstarších druhov pestovaného ovocia a dnes ich existuje viac ako 200 rôznych odrôd. V tomto článku si predstavíme ich šampióna, čerstvé datle Medjool. Patria medzi najväčšie a najlahodnejšie typy tohto ovocia. Ukrývajú v sebe malú kôstku, ktorú je možné ľahko odstrániť a niekedy na ich povrchu môžete nájsť biely povlak, ktorý značí prirodzené vylučovanie obsiahnutého cukru. Sú plné sacharidov, vlákniny a patria medzi významný zdroj antioxidantov, látok potrebných na ochranu pred oxidačným stresom. V našej ponuke nájdete hneď tri veľkosti balenia od malých stogramových až po veľké päťkilové.

Vplyv a účinky datlí Medjool na naše zdravie

Datle sú pre svoj podiel obsiahnutého cukru významnou zásobárňou energie, pod šupkou toho ale tieto veľké oválne plody skrývajú ešte oveľa viac. Obsahujú vysoký podiel vlákniny, ktorá v našej strave často chýba. Vďaka nej sa dostavuje pocit nasýtenia a taktiež z nej prosperuje tráviaci systém, pre ktorého fungovanie je kľúčová.

Ak sa vám horšie zaspáva, skúste si dať pár kúskov datlí. Obsahujú esenciálnu aminokyselinu tryptofán. Nebudeme zabiehať do chemických procesov, ale laicky povedané sa tryptofán za pomoci ďalších látok mení na melatonín, ktorý je zodpovedný za kvalitu nášho spánku.
Z vitamínov obsiahnutých v datlí stojí určite za zmienku vitamín B, a to predovšetkým B5, ktorý napomáha ku koncentrácii, znižovaniu stresu a prispieva k duševnej pohode.

V neposlednom rade sú významným zdrojom antioxidantov, ktoré majú protizápalové účinky a pomáhajú nášmu organizmu bojovať s voľnými radikálmi. Z minerálov je v datliach najviac zastúpený draslík a ďalej železo, horčík, zinok, fosfor a vápnik.

Zloženie a nutričné hodnoty datlí Medjool

Balenie o 100 gramoch obsahuje priemerne 80% sacharidov, 7% vlákniny, 2% bielkovín a necelé percento tukov.

Kedy a v akom množstve datle Medjool jesť?

Či už na ne dostanete chuť ráno, na poludnie alebo večer, môžete si datle s chuťou dopriať. Datle sú predovšetkým zdrojom energie, preto budú skvelé hneď ráno, aby sme jej mali dostatok po zvyšok dňa. Pokiaľ vás prepadne únava popoludní, dajte si pár kúskov na povzbudenie. S večerom bude lepšie množstvo obmedziť napríklad na dve tri datle, ale vzhľadom na to, že majú pozitívny vplyv na spánok, sú vhodné aj v neskorších hodinách.

Na čo datle Medjool použiť?

Receptov, ako sušené datle využiť, nájdeme naozaj nespočetné množstvo. Hodia sa predovšetkým do sladkých pokrmov a raw dezertov ako prírodná alternatíva cukru, ale dajú sa s nimi vykúzliť aj slané pochutiny, ako napríklad zapečené datle so syrom a sušenou šunkou. Datle Medjool sú lahodné predovšetkým samy o sebe a sú najlepšie len tak na maškrtenie. Môžete si nimi ale tiež obohatiť napríklad rannú kašu či obľúbené smoothie.

Ako datle skladovať

Skladovanie datlí je veľmi jednoduché. Stačí ich vložiť do uzavretej nádoby na suché a chladné miesto. Vydržia vám tak niekoľko mesiacov a pokiaľ sa ich rozhodnete zamraziť, tak aj niekoľko rokov.